Registrujte se na WEBINÁŘ „ID Box - využití BankID ve vašich obchodních procesech“
ZAREGISTROVAT

Analýza firemních dat je pro optimalizaci klíčová

Robert Šamánek, CEO StringData a zakladatel softwarového startupu UltimateSuite, byl hostem CZECHárny. S Petrem Benešem si povídali o analýze firemních dat, Task Miningu a o vstupu společnosti UltimateSuite na americký trh.

S Robertem se známe bezmála 20 let. Ze svého působení v GE Money bank si pamatuju monitorovací systém SyDesk od StringData - funguje dodnes?

SyDesk funguje i dnes. Byl to první produkt, se kterým jsme tehdy ve StringData začali. Kdysi v roce 2002 jsme se SyDeskem vyhráli tendr v jedné bance, pak jsme se s nimi dohodli, že z toho vyvineme vlastní produkt. SyDesk aktuálně využívají ho pro monitoring velké banky. Tehdy nás bylo ve StringData tuším tak šest kolegů.

Teď vás v SD rozhodně není šest, je vás hodně přes sto. Jak se aktuálně profilujete?

Zaměřujeme se na český a slovenský trh – to je naše specifikum a řekl bych i konkurenční výhoda. Jsme primárně ve finančním sektoru, v bankách a pojišťovnách, ale posledních pár let se rozšiřujeme i do ostatních oborů jako utility nebo telco.

Když jsi založil UltimateSuite, Michal Rostock tě nazval vycházející hvězdou českého IT. Co tě vedlo k tomu, založit startup, který se zaměřuje na měření efektivity firemních procesů? 

Když jsem četl, co Michal Rostock řekl, tak jsem se musel trochu červenat. Myslím si, že to bylo primárně spojeno s novou doménou Task Miningu, tak to trochu zasadím do kontextu.

StringData je primárně produktová firma a přibližně před 5 lety se objevila myšlenka, jak analyzovat to, co koncoví uživatelé ve firmách dělají každodenně na svých počítačích. Na základě aktuálních statistik 57% uživatelů používá více než 10 aplikací.

Ze statistik vyplývá, že uživatelé tedy přeskakují z jedné aplikace do druhé a my jsme si řekli, že by bylo zajímavé sbírat data, jak uživatelé pracují napříč aplikacemi. Posbírat data, a pak s nimi analyticky pracovat.

To se ukázalo jako zajímavé téma, protože jsme tím odpovídali na otázky, které si manažeři na odděleních kladou. Chyběla data, jak uživatelé reálně pracují s jednotlivými aplikacemi. Začala vznikat doména Task Miningu, v čemž jsem viděl velký potenciál. Tak vznikl produkt UltimateSuite, který jsem se rozhodl vyčlenit ze StringData, čímž vznikla v roce 2020 úplně nová firma.

A byla to technologie sama, která tě fascinovala? Nebo ses snažil vytvořit poptávku po této službě?

Vytvoření poptávky je dost zajímavé téma. My teď v podstatě evangelizujeme trh. Ty si určitě pamatuješ doby, kdy abys získal data, musel jsi stát se stopkami za zády. Přičemž takto získaná data nebyla úplně objektivní.

Dnes umíme nabídnout nezkreslená data a manažeři na základě objektivních dat následně mohou udělat informované rozhodnutí. Pomocí tvrdých dat ukazuje realitu práce v jejich odděleních

Otázky, na které také odpovídáme a u nichž navrhujeme řešení, jsou například, jak efektivně pracují vaši zaměstnanci v objednávkovém nebo fakturačním systému, dělají to všichni stejně, co se zbytečně opakuje, co z toho je nejefektivnější, co z toho se dá zjednodušit a co zautomatizovat.

Pochopili jsme, že UltimateSuite má globální aspirace. Nicméně StringData jsou fokusovaná lokálně, proto ten spin-off do samostatné firmy. Druhým důvodem bylo vědomí budoucího vstupu investora do UltimateSuite.

Pojďme ještě zpět k Task Miningu. Ještě existuje Process Mining, jaký je rozdíl?

Process Mining je na trhu tak 5-10 let, zrodil se v Holandsku a následně se přesunul do Německa. Process Mining se zaměřuje na fungování procesů. Zjednodušeně řečeno sbírá data, která jsou automaticky generována napříč organizací, snaží se je normalizovat a konsolidovat do databáze. Ty pak vidíš, jak postupuje objednávka nebo faktura tvojí organizací. Process Mining sesbíraná data krásně vizualizuje a dokonce umožňuje simulace.

Task Mining Gartner identifikoval poprvé v roce v roce 2020 a UltimateSuite byla jedna ze společností, které si tehdy Gartner všiml.

To nás opravdu potěšilo. Task Mining je vysoce komplementární k Process Miningu. Pokud zjistíš, že ti objednávka někde vázne, tak potřebuješ zjistit, co se s tou objednávku na klíčovém oddělení děje. Jakmile nasadíš Task Mining, tak jsi schopen posbírat, co se na konkrétním oddělení děje v jednotlivých aplikací – ve Wordu, Outlooku apod. Data zanalyzujeme, vyhodnotíme a a navrhneme nejlepší scénář, doporučení, postupy, případně i mentoring konkrétních zaměstnanců apod. Tento typ dat před Task Miningem nebyl k dispozici.

Používáte nějaké pokročilé technologie umělé inteligence nebo machine learning, aby z analýzy vzešla jasná informace, co a kde je potřeba udělat?

Otevřel jsi několik zajímavých témat. První věc je, že dneska je to tak, že více než 53% rozhodnutí uživatelů v operations se zakládají na datech, která jsou starší než den. Jen 7% rozhodnutí se dělá na základě dat mladších než minuta.

Naše konkurence se do toho hodně snaží jít s machine lerningem a úplně se jí to nedaří. My jsme zvolili statistické modely, které umožňují výrazně lepší vhled, co se v datech odehrává. Může se jednat o soft změny, jako například mentoring konkrétních lidí. Osoba by měla jinak pracovat s konkrétní aplikací, používat šablony atd.

Na počátku tohoto roku jsme uvedli Robotic Process Mining, což znamená, že jsme schopni najít, co se v datech opakuje. Dat je ovšem enormní množství, jen pro představu - za den jeden uživatel vygeneruje průměrně půl milionu dat.

Pamatuju si, jaké bylo kolem robotizace pozdvižení, ale dneska už cítím rozčarování. Jednak protože se leckde nerobotizuje správně, nebo je náročná údržba, nebo v rámci úspory headcountů robotizace nesplnila očekávání.

Co je dnes tím selling pointem? Je to úspora? Vnitřní efektivita, nákladová úspora, spokojenost zákazníka?

Tak obecně jsou to čtyři hlavní oblasti a ty jsi tři z nich zmínil. Jedním z cílů je určitě zvýšit efektivitu, ušetřit na lidských zdrojích, zvýšit spokojenost zákazníka a v neposlední řadě je cílem i zvýšit spokojenost zaměstnance. Novou doménou je právě i workforce intelligence.

Co je to workforce intelligence?

Je to schopnost najít optimalizační postupy, rozložení pracovní síly, kombinaci rolí, začlenění zaměstnanců a jejich úkoly v rámci jejich oddělení. Mít pro to objektivní data. My nacházíme zajímavé korelace, jako například, že efektivita zaměstnanců je vázaná na to, jak dlouho měli dovolenou, jaká je jejich seniorita, jakými školeními si prošli. Umíme se napojit na interní HR systém a najít právě tato data. Když zaměstnanci nejsou dostatečně efektivní, tak hledáme další korelace a dáváme vhled manažerovi, v čem může být problém. A tohle všechno jsme schopni najít automatizovaně.

Jste Roberte schopni se napojit na systémy jako Outlook jednotlivých lidí?

Obecně Outlook je celkem běžná aplikace, ale my se nenapojujeme přímo na Exchange server jako takový, ale jsme schopni sledovat, že uživatel je aktivní v nějakém mailovém klientu a podle aktivity vyhodnocujeme celkovou jeho činnost jako takovou.

Hodně záleží na tom, jak konkrétní aplikační portfolio u klienta vypadá. Výhodou je, že první výstupy jsou k dispozici druhý až třetí den, takže manažer má po týdnu vhled do svého oddělení a je schopen zjistit, co se děje bez nutnosti integrace s IT.

Jak vypadá váš typický klient? O jak velkou firmu se jedná? Z jakého je industry?

Čím jsou dražší lidé, o to zajímavěji vychází implementace z pohledu návratnosti. Zjistili jsme, že Evropa je dál co se týče adopce Task Miningu. Možná to bude tím, že v Evropě historicky vznikl Process Mining. Na druhou stranu v Americe cítíme, že mentalita je trochu jiná - když se s klienty bavíte o Task Miningu, tak velice rychle pochopí, o co jde a mají chuť to vyzkoušet. Startup není problém, když se to povede, tak cool a všichni na tom vyděláme, když ne, tak se nic neděje a jedeme dál. V Evropě je to složitější a jednání trvají déle.

Tedy v zásadě je to definované trhem a firma potřebuje mít dostatečné množství zaměstnanců a aktivit. Ideálně tedy firmy nad 1000 zaměstnanců.

Nicméně výsledky jsou zajímavé i na odděleních, kde jsou desítky lidí. V případě, kdy rotuje naše řešení přes jednotlivá oddělení, tak to přináší opravdu efekt napříč celou společností.

Řekl bych, že je to opravdu dané tím, jak rozsáhlý je backoffice, ale měli jsme i zajímavý use case na front office – sledovali jsme práci osobních bankéřů na pobočkách.

Jak dlouhá je doba implementace?

Nasadí se to za hodinu a do týdne máš analýzu a výstupy.

Díky za vhled. My jsme se párkrát potkali i na mimopracovních akcích. Já o tobě vím, že se ve volném čase věnuješ boxu. Co ti dal box do tvé profesní dráhy?

Shodou okolností se mě ptáš v době, kdy jsem už s boxem přestal. Dělal jsem to 14 let a loni jsem box pověsil na hřebík. Pamatuju si, jak jsem dostal hroznou nakládačku v Jihlavě před plným kulturákem. Prohrál jsem a byla to zajímavá zkušenost. Box je skvělý na kondičku, na postřeh i na vytrvalost.

Kromě boxu se věnuješ józe - pamatuju si,  jak jsme spolu byli na speciální dechové technice pranajámě. To ale stojí úplně na opačné straně než box.

To si úplně nemyslím. Jóga je velmi dobrá kompenzace ke všem silovým sportům. S pokročilejším věkem by se člověk měl věnovat tělu i s ohledem na protahování a flexibilitu. Jógy je spousta druhů a já na ní nedám dopustit. Dostal jsem se k józe přes freediving.

Freedivingu se věnuješ pořád?

Když jsem u moře, tak ano. Freediving je fantastická věc. Je hodně důležité mít u sebe buddyho, který ti pomůže, když třeba omdlíš. Mně se to zatím nestalo, ale jeden nikdy neví, kdy se ti parťák bude hodit.

Robert Šamánek v CZECHárně Petra Beneše

Kristýna Juřenová

Marketing Business Partner

Související články

Chcete zjistit více?

Kontaktujte nás, co nejdříve se Vám ozveme.

Napište nám
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram